söndag 28 december 2008

Nu är trappgrinden stängd igen, toalettdörren likaså


Vi lagade mat i lugn och ro
Vi tog fram silverbesticken, de fina glasen och tände ljus
Vi åt sakta, njöt av maten i vetskap om att vi inte skulle bli avbrutna
Vi lät grinden till trappan vara öppen
Vi mös med chips och godis framför TV:n, satt ner i soffan under hela programmet
Vi behövde inte stänga av ljudet för ett ögonblick för att lyssna om det var barngråt vi hörde
Vi behövde inte stänga dörren in till badrummet
Vi spelade en runda dart utan att behöva slåss om pilarna som hamnade på golvet
Vi lät glasen och skålarna stå kvar på vardagsrumbordet, ljusfatet med stenar likaså
Vi sov hela natten, vaknade inte av stånk och stön, gick inte upp, gick inte genom hallen in till barnkammaren och stoppade inte en napp i en barnmun
Vi låg och drog oss i sängen, gick upp när vi kände för det
Vi gjorde frukost enbart till oss själva, åt den i lugn och ro med tända ljus på bordet
Jag behövde inte leta efter min hårborste i soptunnan

Det var skönt, mysigt och välbehövligt... men någonting saknades...

Nu är bebisen hemma igen, allt är som vanligt!

3 kommentarer:

[] Sabine [] sa...

Kommer ihåg första gången jag var utan noel.. men då var jag ju på bb med Mio.. kom på att jag inte varit borta från honom en natt innan det.. då var han 1 1/2 år.. men man saknar dom ju något enormt.. måste vari himla skönt iaf!

Anonym sa...

vad var ditt förstahandsval??

Frida - Doula i Östergötland sa...

SabinE: Ja visst saknar man dom, och det känns så konstigt på något sätt, så tomt, något fattas...