söndag 14 december 2008

Frida Wargswärd? Frida Lyxbäck? Frida Cyklist? NEJ!

Det är inne att byta namn, i synnerhet efternamn. Hittills i år har Patent- och registreringsverket fått in 7400 ansökningar, det ena än mer tokigt än det andra - vad sägs om Brunstgnägg eller varför inte Hela Härligheten? Tack och lov godkändes inte dessa, vem vill heta det egentligen?!

Själv har jag ju också bytt efternamn i år, till följd av att jag gifte mig. Mitt tidigare efternamn bars av drygt 2200 personer, mitt nuvarande av 169 personer. Så jag behöver inte byta för att vara lite "speciell" och sticka ut. Fast det är klart det är ju inte originellt i klass med Wargswärd, Soldikt, Lyxbäck, Cyklist eller Knyckare så mitt kanske inte gills... Men är jag är nöjd ändå, utan något Wargswärd eller någon Lyxbäck.

Hur vanligt är ditt för-/efternamn? Kolla på Statistiska centralbyråns namnsajt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

det finnns 4 med vårt efternman, så visst är vi speciella. Men det namnet kom liksom när vi gifte oss. :-) Tänk dig 4 pers och alal bor under samma tak.

Frida - Doula i Östergötland sa...

Häftigt!