söndag 25 januari 2009

Vad fan är konst för nåt?!

När jag läser den här artikeln om en kvinna som slagits med polisen och blivit tvångsomhändertagen på psyk som en del i ett konstprojekt undrar jag vad fan konst är för nåt?! I och för sig kanske pysket var rätt plats för kvinnan i fråga då hon för mig verkar vara rätt knäpp. Man blir ju inte klokare av att läsa faktarutan i artikeln om andra uppmärksammade "konstkupper" - dricka kiss, läsa porr för småbarn, köpa sex av lettiska kvinnor och klä av sig naken och spela galen hund... Nä, vad fan är konst för nåt?! Kan någon förklara det för mig så skulle jag bli tacksam!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan! Din fråga är verkligen rellevant :)
Men Odell har inte påstått att hennes skådespeleri är konst. Det var en del i ett examensarbete hon håller på med... så till våren lär vi få se vad det är hon håller på med. Är det ett Wallraffande eller något personligt hon vill skilldra? Eftersom alla nu bara kan spekulera om vad motiven är så kan man ju bara tycka, med rätta att det är resursslöseri att utnyttja psykiatrin så där...
Men till våren får vi veta om det var värt det och om det är konst.
Uppmärksamhet har hon onekligen fått :)