fredag 15 augusti 2008

Pott-introducering

Selma har fått en urtjusig nyckelpige-potta av gudmor Lena och Kalle så nu har vi "pottränat" i några veckor. Vi har absolut inga krav eller större ambitioner, det är hon för liten för än så länge tycker jag. Vi gör det mest för att hon ska vänja sig vid pottan, veta att den finns och vad den används till, tycka att det är trevligare att uträtta sina behov där i stället för i blöjan. Hon får vara mycket utan blöja när vi är hemma för att hon ska bli medveten om att hon kissar/bajsar och märka att det blir blött/kladdigt när hon gör det. Att dagens blöjor är så effektiva är största anledningen till att blöjperioden numera är så lång.



Jag försöker lära mig hennes signaler, köra lite "Elimination Communication", EC. Men det är inte så lätt, hon är ju van vid blöjan och vi har ju typ "lärt" henne att det är i blöjan man kissar och bajsar, det har ju varit naturligt för henne i 8 månader. Med tanke på det så kanske hon inte ens signalerar när hon är nödig längre men jag försöker i alla fall. Om inte annat så kan jag/vi ju försöka lära in hennes kiss-och-bajs-mönster. Kisset är inte så himla lätt, tycker hon kissar lite närsom, inte så konstigt kanske, jag menar det gör jag med. Bajset däremot är lite lättare för det syns allt som oftast på henne när hon börjar ta i. Jag har märkt att hon ofta bajsar under eller strax efter frukost så då är hon utan blöja och när jag märker att hon börjar ta i så tar jag henne till pottan och många gånger så bajsar hon också då. Jag tycker ju att det borde vara mycket trevligare, skönare och fram för allt, lättare att bajsa på pottan jämfört med i blöjan.

Inga kommentarer: