onsdag 5 november 2008

Att göra något negativt till något positivt

Jag kommer aldrig kunna säga att jag är glad att "DET" hände och jag önskar ingen att få uppleva det jag gjorde och att må så dåligt. Men efter god bearbetning kan jag acceptera att det drabbade just mig, utan att grubbla över varför och känna mig som en sämre människa och mor. I stället har jag betsämt mig för att göra något positivt av mina erfarenheter. Det gör jag genom att försöka se hur mycket det faktiskt givit mig.

När jag mådde som sämst ville jag bara slå alla på käften som sa att det skulle bli bra och "att tar man sig igenom en livskris så kommer man stärkt ur den." Nu i efterhand vet jag att det faktiskt är så - jag känner mig så otroligt mycket starkare som människa och tillfreds med mig själv och mitt liv. I stället för att sukta efter en ouppnålig perfektionism, känna avund på vad "alla andra har" och hur bra "alla andra ser ut" kan man säga att min förmåga att lägga energi på viktigare saker har förbättrats. Visst drömmer även jag om rikedom, guld och gröna skogar men jag är mer tacksam för det jag har idag, min familj och mina vänner, min man och min dotter och hälsan. Hälsan! Inte förren man förlorat den inser man hur mycket den betyder.

Som jag skrivit om tidigare så väljer jag nu att vara mer nöjd i stället för "onöjd" med mitt utseende och min kropp. Observera ordet mer i föregående mening - jag klagar också över extrakilon och diverse defekter så som ex-gravidmage som hänger över byxlinningen, finnar och celluliter. Alla har vi något men på det hela taget försöker jag vara nöjd, jag har ju hälsan!

Jag har själv fått erfara att det man inte upplevt kan man inte heller förstå. Det gör att jag är mindre fördomsfull och mer ödmjuk inför mycket. Detta hör ju givetvis ihop med vad man väljer att lägga sin energi på.

Min förlossningsupplevelse har gjort att jag nu vet vad jag vill yrkesmässigt i mitt liv. Jag vill arbeta med förlossningsförberedelse och inom förlossningsvården. Med hjälp av min doula-utbildning hoppas jag att jag får möjlighet att bidra tillatt ge födande kvinnor och deras partner en positiv förlossningsupplevelse. Detta är något jag brinner för!

Lite svammel blev det, men vad jag ville komma fram till var att ur allt elände har det trots allt kommit en hel del positiva saker!

Inga kommentarer: