fredag 21 november 2008

Tårtbotten



Mina tårtor gjorde ju som sagt succé på Selmas födelsedag vilket var jätteroligt, speciellt med tanke på att det var första gången jag gav mig på att baka egna tårtbottnar. Helt utan missöden gick det ju tyvärr inte då, som vanligt med andra ord. Hemligheten är att man måste vispa äggen och sockret lääääänge för att få det riktigt poröst. Mina tio visptag räckte beviserligen inte, vid andra försöket körde jag i nästan 10 min med elvispen! Andra små hemligheter är att man helst inte ska öppna ungsluckan förräns det är dags att ta ut tårtbotten, måste man känna efter om den fortfarande är kladdig inuti så ska man öppna ungsluckan jätteförsiktigt och sedan stänga den lika försiktigt för att undvika att tårtbotten sjunker ihop.

Receptet:
4 st ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175-200 grader. Smörj och bröa en rund form med höga kanter, ca 24-26 cm i diameter. Vispa ägg och socker poröst. Blanda torrvarorna i en skål och sikta sedan ned dessa i äggsmeten. Tänk på att inte röra för mycket. Häll sedan omgående ner smeten i formen och grädda mitt i ugnen i ca 25-30 minuter eller till tårtbotten släpper kanterna. Vänd upp tårtbotten och låt svalna utan formen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fluffig och god den lät!