onsdag 3 september 2008

När bebislyckan uteblir...

I över 9 månader hade jag en underbar varelse inuti min kropp, jag hade älskat denna skapelse från första sekund och längtat efter att få träffa henne och hålla henne i mina armar. Jag hade förberett mig så väl psykiskt som fysiskt - fixat och donat med diverse bebisprylar och "boat" i överflöd, deltagit i vattengympa för gravida, läst böcker, pratat med vänner och bekanta och varit på mödravårdcentralens föräldraförberedande kurser. Jag såg fram emot förlossningen och kunde knappt bärga mig inför denna stora händelse.

Så kom då äntligen dagen D, på elfte övertidsdagen skulle jag äntligen få träffa Pricken, mitt älskade barn! Men det blev inte alls som jag hade föreställt mig, det blev i stället så att på några timmar så rämnades hela min värld...

Nu kan jag se tillbaka på min förlossning utan att må dåligt och jag kan nu förlika mig med den upplevelsen den innebar för mig. Jag upplevde den som mycket hemsk och helt kaotisk. Jag var öppen 5 cm när jag skrevs in, öppnade mig snart till 6 och därefter till 10 cm på mindre än en halvtimme (efter att man tog hål på hinnorna)! Det gick så snabbt och jag hade så otroligt starka och täta värkar, jag fick ingen paus eller chans till återhämtning. Jag upplevde allt som ett enda stort kaos, en enda lång, jättestark värk. Jag hade det jättekämpigt och trodde att jag skulle dö rent av!

Min förlossningsupplevelse är nog största orsaken till att jag ganska omgående drabbades av en amnings-/förlossningsdepression. Jag märkte snabbt att jag kände mig konstig att det inte var som "det skulle" men jag visste inte riktigt hur och varför. Jag vågade inte åka hem från BB och hade det inte varit för att Claes efter tre nätter sa: ”Nu åker vi, stannar inte en natt till. Åker vi inte nu så kommer vi aldrig härifrån” så hade jag förmodligen varit kvar där än!

Hemma blev jag sämre och sämre. Jag kände total hopplöshet inför den nya livssituationen, tyckte inte att vi kunde ta hand om henne och att vi var tvungna att ge bort henne. Stundtals älskade jag henne men mestadels tyckte jag bara att allt som rörde henne var jobbigt och gav mig ångest. Jag sov inte och jag åt inte, jag kunde varken tänka, fokusera, organisera eller göra någonting alls. Jag var inte kapabel att minnas när hon fick mat eller ren blöja senast fast att det kanske bara var en kvart sen. Jag förstod inte varför folk skaffade fler barn när de visste vilket helvete det innebär och jag var arg på alla som det gick bra för och alla som var gravida. Jag hade till med ångest å deras vägnar.

Varför kan inte jag när det finns så många puckon som klarar av att ha barn?! Jag kunde knappt sätta på en maskin tvätt eftersom jag inte förstod hur man gjorde när man hade ett barn att ta hand. Hur kan man över huvud taget göra någonting eller leva när man har barn? Vad gör jag om hon skriker eller blir hungrig när vi är ute eller när vi badar henne? Det går helt enkelt inte, vi kan bara sitta här dagarna i ända och hålla i henne. Jag hade ständig panik över precis allting. Dessutom kände jag mig så otroligt lurad, jag hade sett fram emot det här så mycket och längtat efter min underbara Prick och så kommer det här, det här var inte Pricken för det var inte så här det skulle bli.

Mamma förstod att jag måste ha drabbas av en depression men jag var tvärsäker; icke! Men efter en vecka stod jag inte ut längre och sökte hjälp, vi fick samma kväll en plats på special-BB. Jag fick träffa läkare och psykiater som fastställde diagnosen depression men jag trodde inte på dem - det är inte så här det är att vara deprimerad, trodde jag, utan jag är bara konstig och oförmögen att ta hand om mitt barn. Jag accepterade behandling men försäkrade mig om att det var ofarligt att motta den även om de nu ställt fel diagnos. Vid det här laget mådde jag så dåligt att jag var beredd att göra precis allt för att bli bra. Jag valde den mest effektiva men också den mest drastiska behandlingen nämligen ECT, elchocker. Vi låg inlagda i 11 dygn och under tiden fick jag 5 ECT-behandlingar, anti-depressiva tabletter och sömntabletter.

Jag mådde fortfarande dåligt när vi skrevs ut och det var en kaotisk tid långt efter. Sakta men säkert har jag blivit bättre och bättre och nu mår jag bra, jag har slutat med sömntabletter, är lycklig och älskar min dotter över allt annat! Jag kan nu tvätta, laga mat, städa, åka buss och leva trots att jag har barn! Jag kan inte tänka mig ett liv utan henne och hon är det bästa som hänt mig/oss!

Jag har bestämt mig för att inte skämmas över det som hände utan istället prata om det. Dels som bearbetning, dels för att hjälpa andra som är/kanske hamnar i samma situation. Jag tror att om alla pratade om att man faktiskt även mår dåligt (inte lika dåligt och är sjuk som jag var men) när man fått barn och att allt faktiskt inte är så enbart underbart och rosensött så skulle fler må mycket bättre.

Hur mycket man än tror det innan så går det inte att förställa sig hur det är att föda barn och bli mamma (eller pappa för den delen). Av egen erfarenhet vet jag nu:

-att man faktiskt FÅR känna att man behöver landa lite innan man tar upp bebis på bröstet, att man känner sig redo, om det så tar 1 sekund eller några minuter.
-att det är NORMALT att känslorna inte kommer på en gång, att det inte oftast är kärlek vid första ögonkastet utan att kärleken växer sig stark med tiden.
-att man inte ska vara rädd för "konstiga" tankar så som: Jag ångrar mig, Jag vet ingenting, Jag klarar inte det här, Jag vill ha tillbaks mitt gamla liv, Är det här verkligen mysigt? osv...
-att man sällan får höra om det jobbiga och svåra, utan oftast bara bjussas på solskenshistorier om hur rosensött och underbart allt är att få barn.
-att det blir bättre med tiden.
-att det är underbart att vara förälder när man lärt känna sitt barn och kärleken är långt mer stark än vad Karl-Alfred nånsin kommer att bli... ;-D

20 kommentarer:

Anonym sa...

I början lät det som om barnet dog.

Frida - Doula i Östergötland sa...

Jill:
Ja, det har du rätt i, det var inte riktigt meningen. Jag skrev ur hjärtat och då blev det så här...

Mia sa...

starkt frida att berätta kram till dig! Känner igen mig lite (inte för att jag blev så dåligt som du blev) men att första tiden kan va väldigt svår, När jag fick Neo på bröstet ville jag bara ha bort honom, då trodde jag de var nåogt fel på mig för jag inte ville ha honom där. De första veckorna levde jag i sängen, ja hade aldrig hört att de var så när man fick barn, allt skulle vara så lätt du skulle ut o visa upp din son direkt tyckte alla, men de funkar inte så man måste landa o lära känna varann, sen kan jag självsäkert visa upp mitt barn. Man läser så mycket om lyckliga familjer som fått barn, men de måste stå mer om hur de egentligen kan bli när man får barn, då tror jag man inte blir lika chockad när inte allt är helt underbart.

Trileia sa...

Lycka til i fortsättningen med Pricken! //Trileia

sanna sa...

kram på dig, jag mådde inte heller bra med sonen.

fiuten sa...

usch, det där verkade inte alls kul... jag kan känna igen mig i vissa sker, men långt ifrån allt. grym som vågar skriva om det! ellioth träffar gärna selma igen, men då blir det han som får bjuda på majskrokar;) kram

gizttis sa...

Väldigt starkt av dig att dela med dig av din svåra period här inne på bloggen.
Kram

Anonym sa...

Jag önskar också att jag nån dag kan titta tillbaka på min förlossning utan att känna panik. Jag kommér nog aldrig känna glädje över det som hände, men kanske acceptera att förloppet blev som det blev. Stark av dig att skriva om det. Hur blev det med Corren förresten? Kram!

Frida - Doula i Östergötland sa...

Mia:
Många, många, känner och hade det som du första tiden. Att bli förälder är bland det mest omvälvande en människa kan gå igenom, värre känslostorm får man leta efter. Man har nån sorts illusion om hur det "ska" va att bli mamma/pappa och vilka känslor man "ska" ha, när det sedan inte blir så så tror man att man är konstig eller en dålig förälder som inte älskar sitt barn, därför väljer tyvärr många att hålla detta inom sig.
Jag menar absolut inte att man ska skrämma upp alla förstföderskor men att få höra lite mer om hur det är på riktigt tror jag faktiskt hjälper mer än det stjälper.

Trileia:
Tack så mycket!

Fiuten:
De flesta känner igen sig när man väl börjar prata, det gäller bara att någon "börjar våga".
Ellioth får gärna bjuda, dom kan ju köra varannan gång! ;-)

Gizttis:
Jag har ältat och ältat det här så länge nu, så jag känner mig redo att dela med mig av mina erfarenheter. Förhoppningsvis kan det hjälpa någon! Kram

Fröken Ida:
Någon glädje kommer jag inte heller att kunna känna, det ska man nog inte ha som ambition. Men som jag sagt tidigare så är det otroligt skönt att nu kunna förlika sig med upplevelsen. Det hoppas jag verkligen att du också kommer kunna göra nån dag snart!
Ang. reportaget så ska vi (jag, Åsa, BVC) träffa reportern nästa vecka! Kram

Vikky a.k.a "Morsan" sa...

Shit vad jag beundrar dig! Kan inte beskriva det med bättre ord än så... kram // Vikky

Frida - Doula i Östergötland sa...

Vikky:
Tack!

Anonym sa...

Starkt av dig att berätta! Jag kände likadant (blev dock inte lika dålig) - men känner mig mycket bättre idag (Hugo är 6 månader).

Min mamma har fått elchocker pga djup depression, och vet hur tufft det är...

Ta hand om dig/er!

//emelie

Anonym sa...

Det låter som om du hade en hemsk period där. Starkt av dig att komma tillbaka igen.

Om du är intresserad av att läsa om andra i samma situation och orsaker och förklaringar till förlossningsdepressioner så kan jag rekommendera Tove Karlssons bok "Att föda som en man". Står mycket intressant i den.

Titti sa...

Jag vet vad det vill säga att få förlossningsdepression.Fick det 1994 , när jag fött min son.Trodde det var normalt eftersom jag " bara " var 19.Ingen som sa att man kunde må dåligt. Starkt av dig att berätta!

Anonym sa...

Ååååå gumman.. det låter såå hemskt,, men jag känner igen mig så himla väl..när Tuwa kom till oss, men ja ville inte ta i henne!!
Började gråta när jag läste detta,, Vet inte varför men det kändes så nära!! *pause* Kändes på nått sätt väldigt hårt,,personligt!! Vet inte riktigt vad jag ska skriva!!Ser verkligen fram mot artikeln i corren!!! Kram på dig

Anonym sa...

Känner igen mig totalt, men jag var en sån där duktig människa som inte sökte hjälp och det kommer jag ångra LÄNGE.. Sonen är nu 6 veckor och jag känner fortfarande att jag vill kasta ut honom emellanåt..
Bra att du skrivit din depression, så fler förstår att det kan vara JÄTTE jobbigt när barnet väl kommer ut..
Kram // LL.

Anonym sa...

Hej!
Jag känner stor beundran inför dig att du vågade "tala" ut om detta, att blotta dig. Min son är nu 7,5 mån och jag älskar honom och tycker ofta att livet med barnet är kul. Så var det inte från början. Jag hade enorm ångest på BB och första tiden (läs månader) hemma med sonen, jag tyckte att jag inte alls älskade honom, allt var jättejobbigt och hemskt. Jag försökte leta efter glädjestunderna (och hittade dem ibland, om än forcerat) och intalade mig varje dag att det är KLART att jag älskar honom! Jag skämdes så otroligt mycket för alla mina mörka tankar, jag kunde ju inte vara normal, "alla andra" tyckte ju att livet med en nyfödd var den underbaraste presenten man kunde få. Jag sjönk inte lika djupt som du, men jag mådde inte heller bra. Jag vågade inte be om hjälp och har sakteligen tagit mig ur det värsta. Jag kan dock fortfarande känna att det är jobbigt att ha blivit mamma, men jag är övervägande glad idag. Stor kram till dig och din familj. Så skönt (missförstå mig rätt) att läsa om hur det var för dig. Veta att man inte är själv om att vara konstig! :-)

Anonym sa...

Hej!
Vad kul att du skrev en kommentar hos mig, så att jag hittade till dig! Vi bor ju i grannstäder dessutom...

Vad STARKT av dig att prata om detta! Jag tror som du att det är viktigt att prata om det både för sin egen skull & för andras! Absolut inget att skämmas för!!! Är det någon som tycker det, så är det deras problem!

LYCKA till med "Pricken" & hoppas att ni får en mysig helg!

Jessica sa...

Det har gått 2 månader sen jag fick min dotter och jag känner att de känslorna du fick kommer nu. Jag har det jätte jobbigt, vet inte vem jag ska vända mig till.
Hör gärna av dig på : eklof_jessica@hotmail.com

Socker & Salt sa...

Åh.... sitter här med tårarna strilande. Har precis börjat blogga om MIN förlossningsdepression, som jag tvingats inse att jag har. (Samma som dig, vägrar tro på det, det är bara FEL på mig.)

Ser att du jobbar på en förlossning och kommer från Linköping. GUDAR vad jag önskar att du hade jobbat på US den augustinatt då vårt Knytt kom till världen. Jag trodde också att jag skulle dö och fick INGET gensvar, bara en äldre sköterska som kom in och snäste "Men lilla gumman, du ska föda BARN, vad hade du väntat dig? Klart det gör ont!"

Joooo, det var jag beredd på efter två veckor med grymma pinvärkar. Och den smärta jag kände satte jag inte i samband med förlossningen, mer som att något annat låg i kläm och hotade gå sönder. Efter en natt (!) fick jag två vanliga Alvdeon. Efter det hatade jag bebisen som ställde till allt det där. Minns inte mycket från förlossningen eller BB mer än smärta. Tog inte i bebisen, men fejkade intresserad när sköterskorna var in till oss.
Och nu när han skriker vill jag bara gå härifrån och aldrig komma tillbaka. Skulle kunna gå till Kina bara det blev TYST. Har ingen familj här, bara sambons familj. Hans "plastpappa" hanterar dessutom vår son illa, stödjer inte nacken osv, men lyssnar inte på oss när vi säger till. Mamman säger att jag inte är deprimerad, jag går ju ur sängen! Och sambon... klappar mig på axeln och spelar lite dataspel.

Känner bara - jag vill fan inte vara här längre. En stuga på fjället - en kopp choklad, ja tack.
Och sen - skuldkänslorna för att jag känner så. Mitt barn är ju värt så mycket bättre!!!

Men - visst, jag VET att jag tar mig igenom det. Förr eller senare.