måndag 2 februari 2009

Mellan två jobb

Jag har blivit kallad till en andra intervju på Coop, ska dit imorgon... Normalt sett så skulle jag vara jätteglad men i nuläget ger det mig mest bara en massa huvudbry - har ju jobbet på förlossningen. Men jobbet på Coop är en fast-anställning, jobbet på förlossningen är på timmar, i sommar semestervik och resten ja, det kan bara tiden utvisa. Nu har jag ju inte fått Coop-jobbet ännu men hur ska jag göra om jag erbjuds en tjänst där? Ska jag välja säkerheten som kommer med en tills-vidare-anställning eller ska jag satsa på min dröm om än framtiden är oviss. Får man avböja en fast tjänst i dagens läge med finanskris och varsel? Pengar är oerhört viktigt, speciellt nu när jag ett barn att försörja, men vad är viktigast - ett jobb som med säkerhet inbringar pengar men som man trivs halvdant med, något man inte vill göra livet ut eller ett jobb som innebär chansen att kunna förverkliga sin dröm, ett jobb som kan innebära början på den "karriär" man vill göra, ett jobb som innebär att man får in foten och kan lära sig mer om den bransch inom vilken man vill jobba livet ut? Tar jag jobbet på Coop är ju risken stor att jag blir kvar där, vilket man lätt blir om man har en fast anställning, kanske får jag då aldrig mer chansen att komma in i förlossningsvården.

Ja, hur ska jag göra?! Vad skulle ni göra? Hjälp mig, snälla, ge mig råd!

5 kommentarer:

Viktdrottningen - Anna Malmborg sa...

Varför inte ta det fasta jobbet och jobba extra på förlossningen på helgerna? Jag tycker inte du ska ge upp din dröm för ett jobb på Coop. I och för sig så ser jobbmarknaden inom matvaruhandeln stabil ut - alla måste äta...men jag tror också alternativa förlossningar också kommer få större betydelse i framtiden, och där kommer din kunskap som doula in. Vem har sagt att livet ska vara lätt...puh! :)

Kram!

Anonym sa...

Som föregående sa, varför inte både och? Eller går det inte? Om det inte går hade jag personligen valt att göra det jag VILL syssla med framför något som är ok. Visst, självklart är ekonomi viktigt, men om ni räknar på det lite, skulle ni klara er utan att du tog jobbet?

Livet är för kort för att ALLTID köra "säkra kort" inget vågat inget vunnet

Kram
Annika & Silas

Anonym sa...

Hallå.. ja hoppas lilla selma mår bättre imorrn, jag går ut vid elva typ kaske nått tidigare, spåret blire det. hör av er om ni vill me.. Jätte fin vart bloggen,,, gjort sj??Kram

Västgötskan sa...

Rent spontant säger jag förlossningsjobbet! Det är ju det du vill jobba med!
Men sen beror det ju lite på hur er ekonomi ser ut, vilka marginaler ni har?

Annars som sagt ovan, om det GÅR (?) så vore väl det bästa att kombinera det.

Anonym sa...

Frida sjalvklart, ska du folja din drom, att sitta i kassan som jag formodar att de var pa Coop, kommer ge dig ont i ryggen och det ar ingen framtidsyrke anda, du kommer gilla laget dar ett tag, sen tror jag att du kommer soka dig till sjuhuset igen.. Sjalvklart ska du ta forlossningen, manfar borja med timmar sen far man jobba sig uppat, och det ar ju lika bra och borja nu, sa har du sakert en fast tjanst om iaf tva ar =) LYCK TILL! kramisar borga