tisdag 14 oktober 2008

Om älgar

Igår började årets älgjakt. Jag ska inte ut och jaga några, tycker mest synd om dem, men det var lite roligt att läsa reportaget "Allt du inte vet om älgen" i gårdagens pappersupplaga av Corren.

  • Älgen är störst av alla hjortdjur och det största djuret i svenska skogar.
  • Mankhöjden är upp till två meter, på en vanlig kossa är mankhöjden upp till 1 ½ meter.
  • Däremot väger de nästan lika mycket i snitt, ja kossan kan till och med bli tyngre.
  • Älgar blir könsmogna vid 2 års ålder.
  • Brunsten inträffar i september till oktober, kalvarna föds i maj.
  • Älgkon är bara mottaglig för befruktning under ett enda dygn och föredrar stora starka tjurar
  • Kon är dräktig i ca 8 månader.
  • Korna undviker varandra, tjurarna kan gå i små grupper.
  • Älgar är väldigt bra på att simma, det händer att de simmar över till Danmark.
  • Steglängden i skritt är upp till två meter, i trav upp till fyra meter.
  • Älgen galopperar sällan, men kan komma upp i 60 km/h.
  • Under förra årets älgjakt sköts 82 000 älgar, ungefär 11 000 ton kött!

Apropå älgjakten:

En älg stod vid ett tjärn och tvättade sig, då kom det en annan älg och undrade:

-Vad ska det tjäna till?

- Jo, förstår du, när älgjakten börjar vill jag vara ren.

Källa: Östgöta Correspondenten, 13 oktober 2008

1 kommentar:

Titti sa...

Hej
Kolla gärna in tävlingen som jag länkar till i min blogg :-)
& säg gärna vad du tycker om min nya logga som jag gjort helt :-)