lördag 26 juli 2008

Kladdkaka

Jag är chokladoman, det är bara att erkänna, jag ÄLSKAR choklad!!! Idag kommer familjen hit för att fira att Claes har fyllt år så nu på morgonen har jag bakat en kladdkaka. Nog för att chokladbollreceptet blev gott men den här kladdkakan alltså - mmmm, säger jag bara!!!

Förberedelsetid: 10 min
Tillagningstid: 10 min
Färdigt på: 20 min

Ingredienser:
150 g smält smör
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 st ägg
2 dl mjöl
ströbröd

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader, varmluft. Om inte varmluft används, 200 grader.
2. Smält smöret och låt det svalna av. Blanda i resten av ingredienserna. Ta ett ägg i taget. Avsluta med mjölet.
3. Smöra och bröa en form, gärna med löstagbar kant och häll i smeten.
4. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 10-20 minuter (beroende på hur kladdig man vill ha den).
5. Servera kladdkakan väl kyld med grädde eller glass till. Garnera gärna kakan med florsocker.

Efter att ha bakat efter det är receptet några gånger har jag kommit fram till att min ugn ska den gräddas i 12 minuter för att den ska bli exakt så kladdig som jag vill ha den. Jag tar lite mindre än 1 dl kakao för jag tyckte det blev för mycket med en hel deciliter.

Så sätt nu i gång och baka och NJUT sen!!!

Förresten, har du nåt gott recept på kladdkaka? Delge gärna mig och andra läsare! Kladdkaka, I LOWE!

2 kommentarer:

gizttis sa...

Jag har två underbara recept på kladdkaka. En med apelsin och en med lime.
Kram

Frida - Doula i Östergötland sa...

Måste få skriva av dom nästa gång vi ses!