måndag 21 juli 2008

Chokladbollar

Var på barnkallas i lördags och blev bjuden på chokladbollar. Hade glömt hur grymt gott det är, har varit sugen på fler ända sen i lördags så nu bakar jag en helt sats till mig själv (ja, ja, jag ska väl bjuda lite också - kanske)! Tog fram havregrynspaketet på vilket det har funnits recept så länge jag kan minnas, döm om min förvåning när där inte va nåt recept; hur kan dom ta bort chokladbollsreceptet?! Jag vill lämna tillbaks paketet! Stackars mina barn, hur ska deras barndom se ut?! Att baka chokladbollar efter receptet på Gyllenhammars havregrynspaket är en sån sak från min egen barndom som jag hade velat att mina barn också skulle få göra! Tog fram Claes' kokbok och slog upp ett annat recept, hur det nu kan finnas varianter av nåt så simpelt som chokladbollar, och kastade ihop ingredienserna. Något av det man minns starkast från sina chokladbullebak är ju hur man försöker göra runda små bollar av en smet som är mer än lovligt kladdig, halvt omöjligt! I det här receptet ska smeten stå i kylen i 30 min innan man formar bollarna - varför tänkte man inte på det som barn?! Så otroligt smart!!!

Tänkte dela med mig av detta recept som jag nog tycker verkar vara lite av en lyxvariant av chokladbollar:

Till ca 40 st:
2 dl florsocker
4 msk kakao
100 g smör, rumsvarmt
1 msk vaniljsocker
5 dl havregryn
6 msk starkt kaffe
pärlsocker/kokosflingor

Sikta florsocker och kakao tillsammans och rör ihop det med smöret och de övriga ingredienserna utan pärlsockret/kokosflingorna. Ställ smeten i kylskåp i 30 minuter.
Forma runda bollar av smeten med våta händer. Rulla bollarna i pärlsocker eller kokosflingor.

Nu har det nog gått en halvtimme så nu ska jag kila iväg och forma runda bollar (finns det bollar med annan form?), återkommer med resultatet senare!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nu väntar jag en halvtimme men av den smakis jag tog verkar de bli super =)

Frida - Doula i Östergötland sa...

annah: Du kommer inte bli besviken! Hade det inte varit för att jag beslöt mig för att jag ska bjuda på bollarna ikväll när vi får gäster så hade de varit slut nu! :-)

Anonym sa...

Haha, nu har jag nästan ätit upp hälften.. närå... men bunken med bollar kommer ha minskat drastiskt innan dagen är slut och jag kommer ha ont i magen... men det är det värt.. haha ;)

Anonym sa...

Från havregrynspaketet... ;)

CHOKLADBOLLAR

100 gr margarin - mjukt
1 dl socker
3 dl havregryn
2 msk kakao
2 msk kaffe
1 tsk vaniljsocker

Receptet på chokladbollar sa...

Verkar inte som ett dumt recept, får man nog prova. Chokladbollar är personliga bak favoriten sedan barnsben.
Fin blogg förresten. :)